Co przynosi nadmiar błonnika? Biegunka i niestrawności to dopiero początek problemów

Co przynosi nadmiar błonnika? Biegunka i niestrawności to dopiero początek problemów

Redakcja

2016-12-10

brak komentarzy

Każdego dnia konsumowanie włókna pokarmowego to zgodnie z zalecaniami USA 38 g na dobę dla panów i 25 g każdego dnia dla kobiety. Włókno pokarmowe to istotny składnik dziennego menu, gdyż stabilizuje ruchy jelit, zapobiega chorobom m. in. otyłości, hipercholesterolemii czy też cukrzycy typu 2. Włókno pokarmowe w jadłospisie okazuje się elementem pożądanym, mimo wszystko jego zbyt duża ilość może wykazywać niekorzystne efekty na fizjologiczne działanie ciała. Co przynosi nadmiar błonnika? Biegunka, obstrukcje, niestrawności to początkowo odczuwane dolegliwości.

Zbyt duża ilość błonnika diecie – symptomy

Włókno pokarmowe, jak każdy element jadłospisu, musi zostać zapewnione w właściwych proporcjach, by móc czerpać z jego korzystnych cech. Zbyt duża ilość błonnika diecie może wynikać z dość dużej ilości konsumowanych jarzyn, wyłącznie chleba pełnoziarnistego razowego, znacznej porcji otrębów (już 25 g otrębów napełnia 40% dziennego zapotrzebowania na taki budulec dla kobiety oraz w ok. 27% dla panów) w okresie jednego dnia. Szkodliwymi rezultatami oraz symptomami, które możemy zauważyć przy przesadnej podaży włókna pokarmowego w jadłospisie to między innymi

- Spadek wykorzystania minerałów, zwłaszcza wapnia, żelaza, cynku oraz magnezu. Efekt taki okazuje się wywoływany utrudnieniem wchłaniania przytoczonych pierwiastków, przez tworzenie razem z włóknem pokarmowym trwałych połączeń, które utrudniają wykorzystanie mikro oraz makroelementów poprzez ciało. Długotrwały nadmiar włókien pokarmowych może doprowadzić do braków wapnia, żelaza, cynku i magnezu, mimo transportu adekwatnej ilości pierwiastków razem z codziennymi daniami.

- Spadek wykorzystania witamin A, D, B12 – panuje podobna zasada, co w razie składników. Na dokładkę, wit. A oraz D są rozpuszczalne w tłuszczach, a włókno pokarmowe charakteryzuje wiązaniem wolnych kwasów tłuszczowych, które razem z witaminami są usuwane z ciała ludzkiego razem z kałem.

- Hamowanie przekształcania beta karotenu w wit. A – najczęściej w wyniku braku wit., która zostaje wydalona ze stolcem.

- Spadek strawności składników odżywczych.

- Odwodnienie ciała, co objawia się na dokładkę szarą cerą oraz podkrążonymi oczami. Włókno pokarmowe okazuje się elementem silnie absorbującym wodę, w związku z tym chcąc ustrzec się odwodnieniem, powinno się dania zasobne we włókno pokarmowe popijać szklanką płynu. Włókno pokarmowe wchłonie wówczas wodę dostarczoną, w miejsce takiej, która obecna okazuje się w ciele.

- Niestrawności, biegunki i obstrukcje. Błonnik, który nie wchłonął adekwatnej racji płynu zalega w jelitach wywołując niekomfortowe symptomy.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianieChoroby i dolegliwości