Południe kontra Północ - dieta nordycka i śródziemnomorska

Południe kontra Północ - dieta nordycka i śródziemnomorska

Redakcja

2016-10-26

brak komentarzy

Kolejne diety pojawiają się dosłownie co chwilę. Eksperci ds. żywienia codziennie starają się nas przekonać, że stworzyli nowy, cudowny przepis na zdrowie i długowieczność. Poznajcie założenia diety nordyckiej i śródziemnomorski jadłospis. Jak wypada dieta znad Morza Śródziemnego ze skandynawskim sposobem na zdrowie? Co warto wiedzieć o obydwu dietach? Przekonajcie się sami. 

Dieta śródziemnomorska

Czy wiesz, że jadłospis Włochów, Greków czy Hiszpanów należy do najzdrowszych na świecie? Co można znaleźć na śródziemnomorskich talerzach? Przede wszystkim delikatną oliwę z oliwek, soczyste pomidory i zioła. A to dopiero początek przysmaków. Opisując dietę Południa nie sposób nie wspomnieć, że jej podstawą są produkty roślinne, a także nabiał, ryby, owoce morza i mięso drobiowe. Każdemu posiłkowi towarzyszy wino. Akcentujemy jeszcze oliwę extra virgin, czyli jeden ze składników obecnych w praktycznie wszystkich daniach. Obecność kwasów tłuszczowych omega - 3 sprawia, że dieta znad basenu Morza Śródziemnego pozytywnie rzutuje na kondycję organizmu i zdrowie człowieka. 

Dieta nordycka

Pierwsze skojarzenie związane z mieszkańcami Skandynawii? Szczupłe osoby, które cieszą się wręcz końskim zdrowiem. Nic dziwnego, że ich sposób na życie zainteresował dietetyków, którzy właśnie w diecie upatrzyli sposób na skandynawską długowieczność. Podstawą jadłospisu są lokalne i sezonowe owoce, warzywa, a także owoce morza, ryby, dziczyzna i wyroby z pełnego ziarna. Mieszkańcy półwyspu Skandynawskiego nie spożywają dużych ilości mięsa, lecz gdy decydują się na konsumpcję wybierają mięso zdecydowanie lepsze gatunkowo. Takie racjonalne podejście do żywienia obniża poziom cholesterolu, stabilizuje ciśnienie i zmniejsza ryzyko stanów zapalnych. 

Porównanie diet

Zarówno w diecie śródziemnomorskiej, jak i w diecie nordyckiej największy nacisk jest położony na składniki pochodzenia roślinnego. W obu jadłospisach wskazane jest spożycie ryb oraz owoców morza. W menu nie wykluczane jest mięso, lecz akcentowany jest świadomy wybór. Polecane jest kupowanie mięsa lepszego gatunkowo, wysokiego jakościowo i najlepiej lokalnego pochodzenia. W obu dietach kluczową rolę odgrywają tłuszcze, warzywa i owoce. Dieta śródziemnomorska i dieta nordycka to proste jadłospisy, które bazują na sezonowości. W tym tkwi ich klucz do sukcesu oraz popularności. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianie