Soki wyciskane – pić czy nie pić?

Soki wyciskane – pić czy nie pić?

Redakcja

2016-10-23

1 komentarz

Zbliża się lato – upały, plaża, wypady nad jezioro czy morze. Nic dziwnego, że chcemy wyglądać wtedy atrakcyjnie. Na ratunek przychodzą modne ostatnio soki wyciskane – nie tylko ugaszą pragnienie, ale i ponoć pomogą w odchudzaniu. Ale czy na pewno?

Soki wyciskane czy owoce?

Soki wyciskane stały się wśród profesjonalnych sportowców i marzących o pięknej, wyrzeźbionej sylwetce aspirujących amatorów produktem wręcz mitycznym. Orzeźwiające, pełne witamin i zdrowe – tak reklamują je personalni trenerzy, strony o zdrowym odżywianiu czy programy kulinarne dla miłośników świadomej i zrównoważonej diety. Jednak często zapominamy o tym, że zamiast pić sok możemy po prostu… zjeść owoc, z którego został zrobiony.

Tak naprawdę spożywając całą pomarańczę czy inne bogate w witaminy owoce dostarczamy sobie o wiele mniej kalorii niż wypijając szklankę soku zrobionego z paru ich egzemplarzy. Jednocześnie mamy szansę przyswoić o wiele więcej błonnika niż w przypadku formy płynnej. Trzeba również brać pod uwagę fakt, że soki wyciskane, mimo zapewnień producentów, mogą zawierać w sobie skrytego zabójcę – cukier. Cukier w nadmiarze prowadzi nie tylko do zwiększenia masy ciała, ale i do niebezpiecznych dolegliwości, takich jak chociażby cukrzyca, choroby serca czy nadciśnienie.

Uważajmy na kaloryczne owoce

Porcja owoców może być idealnym zastępnikiem słodkiej przekąski między posiłkami. Jednocześnie przy ich wyborze należy również zachować pewną ostrożność – nie wszystkie owoce można jeść do woli. Różnią się one zawartością cukru i indeksem glikemicznym. Dość kaloryczne są np. banany czy winogrona, a także mango, czereśnie i kiwi. Do niezbyt dietetycznych możemy zaliczyć także aronię. Dlatego zanim sięgniemy po kolejny słodki, owocowy „deser”, warto bacznie obserwować tabele kaloryczne.

Kiedy pić soki wyciskane?

Nie znaczy to jednak, że soki wyciskane są niezdrowe i stanowczo powinniśmy z nich zrezygnować. Warto po prostu wpisać je w swój jadłospis w sposób racjonalny i przemyślany. Taka dawka witamin i cukru przyda nam się na rozruch z samego rana – jako dodatek do śniadania sprawdzi się idealnie! Można też zafundować sobie zdrową porcję soku, np. pomarańczowego, zaraz przed treningiem wysiłkowym – da nam ona siłę i energię tak potrzebną do wykonywania ćwiczeń sportowych.


Dodaj komentarz

Komentarze

asiulka12340

2016-10-24 11:05:39


ludzie mysla, ze soki wyciskane sa zawsze zdrowe ale tez no nie wszystkie owoce sa tak naprawde malokaloryczne, trzeba uwazac. to jest zdradliwe!

DietaZdrowe odżywianie