Dlaczego trzeba się rozciągać po treningu?

Dlaczego trzeba się rozciągać po treningu?

Redakcja

2016-10-03

brak komentarzy

Każdy z nas, nieważne od tego, co trenuje a także w jaki sposób na pewno wielokrotnie spotkał się z informacjami na temat walorów stretchingu jako elementu treningu. Wielu ćwiczących zapisuje się na zorganizowane ćwiczenia wzorowane na jodze, lub choćby na samą jogę po to, by polepszyć własne zakresy ruchów ufając, że w jakiś niesamowity sposób pomoże to im zwiększyć skutki ćwiczeń.

Trening a rozciąganie

Eksperymenty wykonane w 2011r mające na celu przebadanie różnic w zakresach ruchów między populacją stosującą ćwiczenia siłowe a grupą korzystającą wyłącznie z protokołu statycznego stretchingu dowiodły niedociągnięcie ważnych statystycznie różnic między oba grupami. Istotnym podkreślenia jest fakt, że osoby wykonujące ćwiczenia siłowe zwracały uwagę na poprawność techniczną realizowanych treningów, i na pracę w pełnym zakresie aktywności.

Rozciąganie na rozgrzewkę

Przez długi czas pokutowało przeświadczenie, że bez rozciągania nie musimy zaczynać ćwiczenia bo będziemy trenować pod ciężarami w skrajnych zakresach aktywności a także w związku z tym musimy przeznaczyć parę chwil na etapowe wdrożenie się w wymagany tor aktywności. Na szczęście ta „rozgrzewka” realizowana była z zasady po wstępnym podniesieniu temperatury organizmu, co chociażby nieco zmniejszało szkodliwe rezultaty takiego funkcjonowania.

Rozciąganie na zakończenie ćwiczeń

Jedną z form aplikowania stretchingu okazuje się zastosowanie go na końcu treningów jako składnik cool down. Przemawiać może za tym nagminnie powtarzany mit jakoby stretching redukował problemy po treningu w formie opóźnionej bolesności–DOMS ( Delayed Onset Muscle Soreness). Odbudowę powysiłkową rozpatrujemy zazwyczaj w kryteriach polepszenia przepływu krwi także limfy a co za tym idzie polepszenia odprowadzania metabolitów wysiłkowych. Stosuje się w tym zamiarze m.in. czydodajnniki fizykalne w formie ciepła, zimna, pobudzenia elektrycznej, kompresji manualnej oraz mechanicznej, trening niewielkiej intensywności, rozciąganie. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

MężczyznaĆwiczeniaKobieta