Jogging na czczo czy po śniadaniu- co lepsze?

Jogging na czczo czy po śniadaniu- co lepsze?

Redakcja

2016-08-31

brak komentarzy

Jogging na czczo czy po śniadaniu? Kiedy lepiej biegać? Niektórzy zwolennicy biegania dzień rozpoczynają nie od porannego posiłku, lecz od biegu. Podobno tzw. sport na czczo umożliwia efektywniejsze spalanie warstwy tłuszczu. Jednak czy na rzecz amatorów biegu bezpieczne jest ranne bieganie bezpośrednio przed jedzeniem? Zobacz, co okazuje się lepsze: bieg na czczo czy po śniadaniu?

Redukcja tłuszczu w trakcie biegania na czczo

Przyjmuje się, że w początkowej fazie ruchu ciało czerpie siłę zwłaszcza z glikogenu zmagazynowanego w sporych proporcjach w mięśniach i w wątrobie. Po okresie ok. ok 20 min, gdy rezerwy glikogenu rozpoczynają się wyczerpywać, ciało sukcesywnie zaczyna pozyskiwać siłę z warstwy tłuszczu. Na innych założeniach ciało czerpie siłę w trakcie ćwiczenia wykonywanego na czczo. Po w pełni przespanej nocy zakres wolnych kwasów tłuszczowych wewnątrz organizmu okazuje się bardzo wysoki, a nasycenie glikogenu w mięśniach oraz wątrobie okazuje się niskie. Ponieważ z rana ciało zbyt błyskawicznie zużywa "paliwo" w formie cukrów a także okazuje się zobligowany do czerpania siły z warstwy tłuszczu.

Wady biegania na czczo

Podczas nasilonego, a więc beztlenowego, ćwiczenia fizycznego na czczo ciało zaczyna spalać trudno osiągnięte mięśnie. Z kolei trójglicerydy zmagazynowane w tkance tłuszczu mają nieduży udział w całkowitym wydatku energetycznym lub nie uczestniczą w nim w ogóle, bo do organizmu nie zostaje dostarczona właściwie dobrana ilość tlenu, która ułatwiłaby ich eliminowanie. Łączy się to z redukcją wydajności, szybkim zmęczeniem a także wahaniami koncentracji. Ponieważ żywotny wysiłek bezpośrednio przed śniadaniem może się skończyć urazem, a nawet omdleniem!

Zobacz też: Czy pora treningu ma znaczenie?

Jogging po śniadaniu

Jogging po śniadaniu wydaje się lepszym wyborem. Najdogodniej rozpocząć biegać po godz. od zjedzenia porannego posiłku. W tym okresie brzuch zacznie trawić pokarm a także przekazywać siłę ciału. Doskonałym wyborem okazuje się skonsumowanie lekkiej zakąski, przykładowo owocu (banan lub jabłko), kromki razowego chleba z szynką, liściem sałaty a także plastrem pomidora. Możesz sobie pozwolić również na batonik muesli. Taki delikatny posiłek zjedzony bezpośrednio przed ćwiczeniami odgrywa dużą rolę w prawidłowym działaniu żołądka w trakcie ruchu. Jedząc śniadanie, wysyłasz do mózgu sygnał, że masz siłę do biegu.

Spożycie małokalorycznego (ok. 250-300 kcal) posiłku bezpośrednio przed biegiem przynosi korzystniejszy rezultat wyszczuplający aniżeli bieg na czczo, bo jesteś w stanie przebiec znacznie dłuższy dystans, a im więcej biegasz, tym dużo więcej kcal spalasz.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaSport