Co zrobić, by poziom cukru się unormował?

Co zrobić, by poziom cukru się unormował?

Redakcja

2016-12-08

brak komentarzy

Do dziennego menu włącz składniki, które zmniejszają ilość cukru, a wystrzegaj się tych, które go unoszą.  W taki sposób uregulujesz ilość glukozy oraz uchronisz się od cukrzycy typu 2. Skontroluj listę składników, które możesz spożyć bez ograniczeń, które są dopuszczalne w małych proporcjach, a których diabetycy oraz osoby zagrożone cukrzycą powinni w ogóle się wystrzegać.

Odpowiednie działanie ciała jest zależne między innymi od określonego poziomu glukozy (cukru) w krwioobiegu. Mierzony na pusty żołądek powinien być mniejszy niż 100 mg/dl (5,6 mmol/l), a dwie h po podaniu glukozy - mniejszy niż 140 mg/dl (7,8 mmol/l).

Ilość cukru w krwioobiegu jest zależna od owego, co jesz. Zdecydowana większość węglowodanów będących w pieczywie, makaronach, kartoflach, łakociach czy też owocach trawisz w przewodzie pokarmowym oraz przemieniają się one w glukozę. Okazuje się ona wchłaniana do krwi, a nastepnie przedostaje się do tkanki mięśniowej, wątroby a także pozostałych organów, zasilając je w siłę. By glukoza dostała się do komórek, wymagana jest insulina – hormon produkowany poprzez trzustkę. Gdy jej brakuje, komórki nie otrzymują niezbędnej siły, a w krwioobiegu zostaje zbyt duża ilość cukru. Stan ten nazywa się jako hiperglikemię. Zdarza się ona zazwyczaj u ludzi dojrzałych, także z nadwagą. By zredukować zakres cukru, zaleca się dietę wzbogaconą w „dobre”, a więc powoli wchłaniane węglowodany, a ograniczającą takie „złe”, które powodują błyskawiczny wzrost poziomu glukozy w krwioobiegu.

Warzywa efektywnie zmniejszają zakres cukru

Istotne miejsce diecie muszą zajmować warzywa, najdogodniej surowe (rozgotowane warzywa prędzej unoszą ilość cukru w krwioobiegu). Poleca się, by każdego konsumować ich nawet 1/2 kg. Dorzucaj je do każdego dania oraz pij soki z warzywami. Warzywa są bogactwem błonnika pokarmowego – najskuteczniejszego lekarstwa na znaczący cukier. Włókno pokarmowe przedłuża metabolizm cukrów, wtenczas ilość glukozy w krwioobiegu zwiększa się stopniowo, a to chroni przed hiperglikemii.

Warzywa, które można spożywać bez barier: cykoria, cukinia, ogórki świeże czy też kwaszone, rzodkiewka, kapusta pekińska oraz kwaszona, wszystkie rodzaje sałaty, szczypiorek, szpinak, szparagi, świeże grzyby, boćwina, cebula, kabaczek, kalafior, papryka zielona, soczyste pomidory, seler naciowy, szczaw czy też brokuły. Można spożyć je bez barier także między daniami, gdyż posiadają mniej niż 6 g cukrów w 100 g.

Warzywa, które da się spożywać 1-2 razy codziennie. Trochę więcej węglowodanów (do 10 g w 100 g) mają w sobie brukselka, burak, cebula, dynia, fasolka szparagowa, kalarepa, papryka czerwona, rzepa, kapusta biała, czerwona oraz włoska, marchew, seler, korzeń pietruszki i por.

Warzywa niepożądane przy podwyższonym cukrze: strączkowe warzywa (bób, groch, fasola, groszek zielony), kukurydza, kartofle - mimo wszystko tyczy się to jedynie świeżo gotowanych kartofli.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianieChoroby i dolegliwości