Czy tłuszcz kokosowy jest zdrowy?

Czy tłuszcz kokosowy jest zdrowy?

Redakcja

2016-11-18

brak komentarzy

Od niedawna coraz częściej mówi się o jego zaletach oraz cennym wpływie na zdrowie. Czy naprawdę olej z kokosów uatrakcyjnia odczucie smakowe pokarmów, a nam samym pomaga dobrze funkcjonować? Teraz zastanowimy się, czy tłuszcz kokosowy jest zdrowy.

Tak właściwie kokos to nie orzech, jak się ogólnie o nim mówi, ale pestkowiec albo - według niektórych - ziarniak. Po rozłupaniu da się go spożywać na surowo, suszyć, zamrażać albo produkować olej. Tłuszcz posiada gęstość masła, w związku z tym nagminnie jest używany jako dodatek do chleba albo jako substytut masła w pieczeniu. Przeważnie mimo wszystko wykorzystuje się go do smażenia. 

Klasyczna dieta mieszkańców wysp Pacyfiku składa się z wielkich ilości kokosa oraz jego przetworów, wobec tego przypuszcza się, iż niska zachorowalność na dolegliwości sercowe albo otyłość to z całą pewnością rezultat jedzenia orzechowych rarytasów. Kłopot mimo wszystko w tym, iż część specjalistów jest innego zdania.

Negatywne związki

Olej z kokosów posiada licznych miłośników, którzy zachwalają jego nadzwyczaj drogocenne cechy konsumenckie. Jest znakomity do smażenia oraz pieczenia, nadaje daniom egzotyczny posmak. Czy jest coś, co powinno nas wstrzymywać przed nazbyt częstym jadaniem oleju kokosowego?

W skład oleju kokosowego wchodzi mieszanka kwasów nasyconych – mnóstwo laurynowego oraz mirystynowego. Kwasy tłuszczowe nasycone posiadają udokumentowane szkodliwe właściwości na wzrost aktywności płytek, działając jednocześnie prozakrzepowo (powiększenie podatność do zakrzepów w naczyniach krwionośnych), dodatkowo wywołują wzrost poziomu lipoprotein LDL, sprzyjając postępowi miażdżycy. Kwasy tłuszczowe nasycone mogą być syntetyzowane wewnątrz organizmu ludzkiego, zatem nie powinny być dostarczane z jedzeniem, przeciwnie do kwasów nienasyconych. Jednak poleca się, by do obróbki cieplnej, przykładowo do smażenia, przyjmować tłuszcze stabilne termicznie i o małym poziomie utleniania, a do owych zaleca się dokładnie tłuszcz kokosowy, a również smalec.

Kontrowersje wokół oleju

Zwolennicy tłuszczu z orzecha kokosowego mówią, iż stymuluje metabolizm, neutralizuje szkodliwy tłuszcz oraz przeciwdziała jego osadzaniu w tkankach organizmu. Sprzedawcy tłuszczu kokosowego zarzucają innym koncernom - wytwarzającym głównie olej sojowy - antyreklamę tłuszczów tropikalnych w zamiarze wzrostu dystrybucji własnych olejów. Ci pierwsi przytaczają wyjaśnienie o świetnym stanie organizmu czy też niewielkiej zapadalność na choroby układu naczyniowego (miażdżycę) wśród ludności wysp Pacyfiku. Nie jest to dostateczny powód. W dodatku nie jest on poparty badaniami klinicznym, gdyż dieta tych osób praktycznie jest uboga w tłuszcze zwierzęce, obfita w ryby, jarzyny oraz świeże owoce, zatem prawdopodobnie z całą pewnością ona przyczynia się do niewielkiej zapadalności na powyżej przytaczane choroby, a nie samoczynnie używanie oleju kokosowego.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianie