Dieta chroniąca oczy

Dieta chroniąca oczy

Redakcja

2016-12-04

brak komentarzy

Praca przy laptopie, długie czytanie powieści (w tym e-booków) albo oglądanie tv potrzebuje stałego napięcia mięśni poruszających gałką oczną oraz akomodacyjnych. Do takiego trudu nasze oczy nie są przywykłe. Stąd przeforsowanie czy też bóle oczu oraz pogorszenie ostrości wzroku. Jakby owego było niewiele, stajemy się wystawieni na ataki wolnych rodników (będących przykładowo w dymie papierosowym), które sprzyjają zakłóceniom wzroku.

Kłopoty dotykają nie wyłącznie osoby noszące okulary, i co gorsza, potęgują z upływem lat. Bardzo dotkliwie czują je diabetycy czy też osoby chorujące na zaćmę albo jaskrę. Chociaż praktycznie wszystkich schorzeń oczu nie da się uniknąć, wzrok można trochę polepszyć dietą. Precyzyjny mechanizm, którym okazuje się gałka oczna, musi być niejako właściwie odżywiony oraz chroniony, by mógł właściwie pracować.

Rolę ochroniarzy oraz zaopatrzeniowców pełnią witaminy oraz przeciwutleniacze, a tych nasz organizm sam nie jest w stanie produkować ani gromadzić (można się ich najeść na zapas). Musimy je systematycznie zapewniać razem z jedzeniem. Wobec tego w kolejnymi daniu musi się odnaleźć dawka (filiżanka) jarzyn oraz owoców. 

Dieta chroniąca oczy musi być pozbawiona kalorycznego mięsa oraz wędlin – występujące w nich nasycone tłuszcze psują sprawność naczyń krwionośnych, też tych odżywiających siatkówkę oka. Niepożądane są słodkości, szczególnie kupne wypieki, ciastka czy też fast food – posiadają wiele kwasów tłuszczowych trans, owe zaś dwukrotnie powiększają niebezpieczeństwo zwyrodnienia plamki żółtej (AMD).

Witaminy B – relaks dla oczu

W menu powinno brakować przetworów z pełnego ziarna, spożywaj je 3–4 razy każdego dnia. Kupuj wypieki razowe czy też pełnoziarniste, brązowy ryż, kasze (jęczmienna oraz gryczana), płatki zbożowe. To najskuteczniejsze skarbnice witamin z grupy B, szczególnie wit. B1, która niweluje skutki przemęczenia oczu, przyspiesza pracę nerwu wzrokowego i usprawnia ostrość wzroku.

Nabiał na widzenie o zmierzchu

By umocnić wzrok, pij codziennie przynajmniej porcję półtłustego mleka, jogurtu, maślanki albo zjedz miseczkę (150 g) półtłustego twarogu. Wypieki smaruj cienką warstewką masła. Jeżeli posiadasz wysoki cholesterol, wybierz odtłuszczony nabiał, a masło zastąp margaryną. Półtłusty nabiał posiada wiele witaminy A. Ta zaś jest nieodzowna do produkowania rodopsyny, zwanej czerwienią albo purpurą wzrokową. Bez niej wykluczone byłoby rozróżnianie kolorów oraz widzenie przy słabym oświetleniu i w ciemnych pomieszczeniach. Nabiał okazuje się dodatkowo kopalnią ryboflawiny (wit. B2). Ta zaś, współdziałając z witaminą A, przyspiesza poprawne działanie naczyń krwionośnych oka. Redukuje nadwrażliwość na nadto jasne światło, powoduje, iż oczy nie męczą się tak błyskawicznie, obniża niebezpieczeństwo zaćmy.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianie