Dieta dla serca - co warto włączyć do swojego jadłospisu?

Dieta dla serca - co warto włączyć do swojego jadłospisu?

Redakcja

2016-12-01

brak komentarzy

Jaka powinna być właściwie dobrana dieta dla serca? Co powinno się odnaleźć w takim menu? Jeszcze nie tak dawno mówiono, iż zestaw dań musi być pozbawiony jakichkolwiek tłuszczów. A jakie jest zdanie obecnych profesjonalistów?

Kuracja dietetyczna dla kondycji mięśnia sercowego: kwasy omega-3

Kwasy omega-3 znacznie redukują zlepianie się płytek krwi. Dzięki nim blaszki cholesterolu nie powinny przywierać do ścianek naczyń krwionośnych oraz tworzyć zatorów. Do walorów tych kwasów trzeba włączyć zredukowanie poziomu cholesterolu całkowitego, frakcji LDL i trójglicerydów. Omega-3 znajdują się w rybach z zimnych mórz, na przykład tuńczyku, łososiu, sardynkach, makreli, halibucie czy też śledziach. W związku z tym w naszym menu nie może brakować ryb (minimum 2 razy tygodniowo), ponieważ organizm sam nie produkuje tego typu kwasów. By dieta z omega-3 była skuteczną, powinno się codziennie dać ich ok. 1 g (na przykład 100 g śledzia).

Wielonienasycone tłuszcze pochodzące z ziaren oraz olejów pochodzenia roślinnego potraciły nieco na sławie. A to wobec tego – czego udowodnili badacze – że ich spożycie obniża ilość nie wyłącznie cholesterolu całkowitego, ale także frakcji HDL, a więc tej ważnej dla kondycji naczyń krwionośnych. Nie oznacza to mimo wszystko, iż zupełnie mamy je wyrzucić z menu. Są w olejach pochodzenia roślinnego (przykładowo sojowym, słonecznikowym, kukurydzianym) oraz w zielonych jarzynach, jak na przykład jarmuż. 

W trosce o serce musimy zdecydowanie ograniczyć nasycone kwasy tłuszczowe, a więc odzwierzęce. Ich zbyt duża ilość zwiększa zakres cholesterolu całkowitego czy też frakcji LDL, rzutuje źle na krzepliwość krwi. Groźne mogą się okazać kwasy tłuszczowe trans, krzepnące w trakcie utwardzania olejów pochodzenia roślinnego. Dowiedziono, iż nie wyłącznie podnoszą ilość LDL, ale również zmniejszają nasycenie HDL. 

Kuracja dietetyczna dla kondycji mięśnia sercowego: nie trać smaku

Wiadomo, iż sercu sprzyja kuracja dietetyczna z niewielką ilością soli, tuczących dodatków (majonez, śmietana). Nie oznacza to mimo wszystko, iż nasze dania powinny okazać się niesmaczne. Wprost przeciwnie. Sól, która zwiększa ciśnienie, z sukcesem zastąpią zioła. Jeżeli możemy sobie na to dopuścić, zainwestujmy także w naczynia do przyrządzania posiłków na parze. Dzięki tej obróbce z poszczególnych produktów wydobywa się zdrowe smaki, a wówczas dodawanie soli nie jest już niezbędne.

Dieta dla kondycji mięśnia sercowego: przeciwutleniacze

Starania o zdrowie mięśnia sercowego to także ochrona przed wolnymi rodnikami. Występują w dowolnym organizmie, ale niekoniecznie bezpieczne robią się zaledwie wówczas, gdy ich poziom wykracza poza określone granice. Wtenczas mogą posiadać szkodliwy wpływ na nasze zdrowie, doprowadzając do dolegliwości mięśnia sercowego, wątroby, raka i przyspieszając mechanizmy starzenia. Wolne rodniki atakują cząstki budujące nasz organizm. By temu nie ulec, wymagane są przeciwutleniacze, które umieją poskromić niszczycielski marsz wolnych rodników poprzez ciało. Przeciwutleniacze niwelują niebezpieczeństwo zapadnięcia na choroby nowotworowe i schorzenia układu krwionośnego. To mimo wszystko nie wszystko – udowodniono także znaczenie przeciwutleniaczy na obniżenie niebezpieczeństwa wystąpienia przykładowo stanu zapalnego wątroby, cukrzycy typu 2, opuchnięć, hemoroidów, uczulenia, miażdżycy, zwyrodnienia plamki żółtej czy całościowego spadku wydolności. Przeciwutleniacze możemy odnaleźć w olejach pochodzenia roślinnego, zbożach (zwłaszcza owies), owocach cytrusowych (słodkie pomarańcze, grejpfruty), jarzynach zielonych (brokuły). Są także w owocach jagodowych (porzeczki, borówki, aronia), jarzynach czerwonych oraz pomarańczowych (soczyste pomidory, papryka, marchew) i w bazylii.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianie