Dieta na mocne kości, czyli leczymy osteoporozę

Dieta na mocne kości, czyli leczymy osteoporozę

Redakcja

2016-10-06

2 komentarze

Jeżeli chorujesz na osteoporozę, jak najprędzej zmień styl życia, a na wstępie dietę. Stroń od razowego chleba, zredukuj wędliny, zrezygnuj z fast-foodów. W miejsce smażenia - gotuj na parze, porzuć myśl o używkach a także soli. Sprawdź jak jej zapobiegać a także w których artykułach odszukasz mnóstwo wit. D.

Zasady odchudzające, która zapobiega osteoporozie

Wit. D odnajdziemy też w rybach i mleku - ale to tylko niektóre produkty, które musimy wielokrotnie włączać do diety.

  • Baza menu muszą być składniki mleczne. Najbogatsze w wapń są sery podpuszczkowe dojrzewające (tzw. żółte). Posiadają w swoim składzie 6-10 razy więcej wapnia niż sery twarogowe (to rezultat mechanizmów technologicznych). Na nieszczęście, żółte sery posiadają dużo tłuszczu oraz są pełne kalorii, w związku z tym nie możemy się nimi objadać bez ograniczeń. 2 plastry codziennie wystarczą. Wapń jest także w serkach topionych a także śmietanie, ale to również składniki tuczące.
  • Jeżeli ktoś uczulony jest na białko mleka odzwierzęcego, może skusić się na mleko kozie (a także ich przetwory). Powoduje zdecydowanie mniej alergii, z kolei posiada więcej wapnia niż krowie.
  • Pamiętaj o rybach. Posiadają w swoim składzie wit. D i wapń. Ale decydując się na na przykład sardynki z puszki, zjadaj je ze szkieletem, ponieważ przede wszystkim w nim okazuje się wapń.
  • Chociaż wapń z produktów mlecznych jest dobrze przyswajany (w 30 procentach) niż z roślin (w 10-13 procentach), ale ziarnko do ziarnka... Wapń posiadają jarzyny zielone (brokuły, jarmuż, natka, kalarepa), strączkowe (soja oraz fasola), owoce (suszone figi).
  • W swoim menu zadbaj także o cynk (wątroba cielęca, mięso indyka, dynia), wit.: K (zielone jarzyny liściaste), C (papryka, pomarańcza, grejpfrut) i A (czerwone, pomarańczowe a także żółte świeże owoce).

Osoby chorujące na osteoporozę muszą w jadłospisie stronić od:

Poszczególnych jarzyn (na przykład szpinak, szczaw, buraki), ze względu na to że są zasobne w szczawiany. Sole owe, wiążąc w przewodzie trawiennym wapń, zmniejszają ich absorpcję. Musimy zredukować sól, mocną kawę, herbatkę, colę oraz wycofać się z piwa, ponieważ powiększają usunięcie wapnia z moczem.

Gdzie szukać wit. D?

Do 20. roku życia potrzebujemy każdego dnia 400 j.m. wit. D. Następnie, aż do 65 lat należy 200 j.m. każdego dnia, a potem nasz organizm znowu wymaga porcji 400 j.m.

Dużo wit. D w 100 g obejmują:

węgorz - 4700 j.m.
szprotki - 1500 j.m.
sardynki - 1500 j.m. 
śledzie - 1000 j.m. 
łosoś czerwony - 800 j.m. 
łosoś różowy - 500 j.m. 
makrela - 500 j.m. 
tuńczyk - 200 j.m. 
szklanka mleka - 110 j.m.


Dodaj komentarz

Komentarze

greggrenza

2016-10-20 17:22:47


tak tak, wlasnie. jesli ktos nie lubi ww. produktow mozna po prostu kupic preparat z witaminami

aniela07

2016-10-15 19:34:03


witamine d mozna po prostu kupic w kapsulkach. latwiejszy sposob niz szukanie ich w prodktach spozywczych.

DietaZdrowe odżywianie