Wapń na osteoporozę, czyli jak wzmocnić kości?

Wapń na osteoporozę, czyli jak wzmocnić kości?

Redakcja

2016-10-09

brak komentarzy

Osteoporozy nie da się wyleczyć. W związku z tym opłaca się wykonać absolutnie wszystko, by przeciwdziałać zrzeszotnieniu kości. Recepta na to okazuje się prosta: aktywność fizyczna a także właściwie dobrana dieta, w której nie może brakować wapnia oraz wit. D.

Siła kości wraz z wiekiem

Gdy mamy 20 lat, nasz szkielet waży mniej więcej 15-20 kg. Tzw. szczytową masę kostną, a więc najmocniejsze kości, osiągamy w czasie między 20 a 25 rokiem życia. Taki znaczący zakres pielęgnuje się dodatkowo przez mniej więcej 10 lat. Następnie kości zaczynają tracić wagę, mniej więcej niemalże 1 procent wagi rocznie. To czysty proces, istnieje aż do zgonu. Szybkość demineralizacji kości może okazać się mimo wszystko błyskawiczne (choćby o 3-5 procent), przykładowo gdy palimy papierosy, nadużywamy wysokoprocentowych napojów, pijemy dużo małej czarnej, niewiele się ruszamy, w naszej diecie okazuje się za mało wapnia oraz wit. D. U kobiet osteoporozie, a więc zrzeszotnieniu kości, służą także notoryczne porody a także wczesna menopauza. I mimo że choroba dotyczy także panów - u nich mechanizmy zrzeszotnienia kości rozpoczynają się o 10-15 lat później.

Deficyt wapnia wewnątrz organizmu

Wnętrze przekrojonej kości do złudzenia przywołuje gąbkę, w związku z tym tę partię nazwano substancją gąbczastą. Otacza ją zdecydowanie bardziej zwarta substancja - kość zbita. Istotnym elementem obu partii jest siatka kolagenowa z kryształami soli wapnia. Gdy sieć kolagenowa jest nieregularna, rzadka i spada w niej zawartość danych w związków wapnia, oznacza to zmniejszenie wagi kostnej oraz rozwijanie się osteoporozy. Kość będzie krucha, porowata, lekka. Spada gęstość warstwy kostnej oraz jej wydolność, prosto zatem o złamania przykładowo w czasie upadku.

Efektywna profilaktyka osteoporozy

DIecie zapobiegającej osteoporozie nie może brakować wapnia a także wit. D3. Wapń, wiadomo, okazuje się budulcem kości. Zaś wit. D3 powoduje, że wapń dobrze się absorbuje w jelicie cienkim a także umacnia kości. Wit. D pojawia się w skórze wskutek słońca UVB. Po przejściu przez wątrobę oraz nerki buduje się jej aktywna forma, a więc wit. D3. Jeżeli pragniemy rzutować na jej ilość organizmie - w przeliczeniu na dzień spędzajmy chociaż 1/2 godziny na słońcu z odsłoniętą skórą.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaZdrowe odżywianieChoroby i dolegliwości